top of page
אמן / צוקי גרביאן 

צוקי גרביאן
נולד בירושלים. (1976)
בתערוכת היחיד הראשונה שלו 'מרס כפול', עסק בין היתר בהשחתת יצירות אמנות.

השחתת יצירות אמנות היא אחת ממגוון תופעות המוכרות כסינדרום סטנדל (תופעה פסיכוסומטית שגורמת לבלבול סחרחורות, עילפון והזיות כתוצאה מחשיפה ליופי רב, על פי הגדרתה) המתייחסת לתגובה כתוצאה מחשיפה עמוקה  ליצירות אמנות  וכוללת בתוכה גם מקרי השחתה של יצירות. ('משמר הלילה' של רמברנדט, 'ונוס מרוקבי' של ולסקז, ועוד)  


בתערוכה שהוצבה בביתו של אספן וסוחר האמנות סרג׳ תירוש, נעשה ניסיון ליצור מראה של אוסף פרטי שהושחת כתוצאה מהתקף זעם של בעל הבית. בחלל הוצבו העתקים של מאסטרים כמו טיציאן, ולאסקז ורמברנדט שכביכול עברו פעולת השחתה. לדוגמה, היצירה 'סן סבסטיאן' של טיציאן, הפכה ללוח קליעה למטרה והוטלו עליה חיצים. היצירה 'מרס' של ולאסקז הונחה על הרצפה על מנת לפנות מקום למראה. ורמברנדט שבמקום חתימתו המקורית המצויירת  כטרומפ ליי, נחרט שמו בעברית באמצעות מכשיר חד. 
בעבודה המרכזית, 'וונדר וול', שהייתה מיצב - ציור המורכב מ-92 דיוקנאות עצמיים, פעולת הציור התחלקה לעבודה מהתבוננות ישירה ביצירות מופת וברגע מסויים נעשה ויתור על המקור והמשך העבודה נעשה מהדמיון, ועד לאובדן שליטה (מתחיל בציור ביד ימין ואז עובר לשמאל, או מצייר בשמן ואז שופך על הדיוקן לאק, נוגח בועט, מורח משייף עם משחזת זווית ועוד). 


הדיוקנאות שצייר גרביאן על המשאית הם ניסיון ליצור blow up  לציורים שהיו במקור בגודל טבעי, ציור בשמן על דיקט בגודל 30 על 30 סמ ולנפחם (כמעט) פי מאה. מתרחשים שני שינויים מהותיים: מה קורה למשיחות המכחול בהמרה למימדים העצומים והשימוש בצבעי אקריליק תעשייתיים. כמו כן, התעוררו גם שאלות חדשות בדבר שליטה, בניה והרס ושאלות העוסקות במבט ובתנועה.


בוגר המדרשה לאמנות 2000. לימודי רישום וציור בתחנה 2010-2009. 2021-2007 מורה לאמנות במוזות יפו. מלמד ציור ורישום במוזיאון תל אביב לאמנות ובביה"ס לאמנות מנשר.      

bottom of page